pittige reis / bijzonder eilandje - Reisverslag uit Xiamen, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu pittige reis / bijzonder eilandje - Reisverslag uit Xiamen, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu

pittige reis / bijzonder eilandje

Door: artoftea

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

01 Mei 2012 | China, Xiamen

als eerst wil ik jullie nog even vertellen wat deirdre voor me geregld had een paar avonde geleden bij ons stam cafe.
je kon er ook waterpijp roken , daar ze hoorde dat ik dit nog nooit geprobeerd had. had ze dit besteld terwijl ik nog aan de computer zat.
het was gelukkig alleen maar appelsmaak en niets anders raars.
de ober heeft het me uitgeled hoe het werkt . dus ik ook maar eens proberen, het was wel lachen zeg.
maar een hele leuke ervaring voor een keer.

op maandag ochtend zijn we al om 3.45 op gestaan om dat we op 7 uur op het vliegveld moetsen zijn om naar Xiamen te vliegen. ( helaas is het niet gelukt om treinkaartjes te bemachtigen om dat china vakantie heeft en dus alle chineesen zich per trein gaan verplaatsen) maar hierdoor kunnen we wel naar Gulanyu.
we hebben hele prettig vlucht die zo'n kleine 3 uur duurt.
als we aan komen zoeken we een taxi die ons naar het bijzonder en normaal gesproken zo rustig eilandje gulangyu te brengen ( het is een koloniaal eilandje met prachtige kronkels traatje en steegjes en 2 tunnels onder een grote berg door, en is ooit van de westerlingen geweest.) .
als we bij de kust aan komen is het echt wel heeeeeel er druk met allemaal chineesen , dit om dat het vakantie is en morgen 1 mei laborday is het lijkt wel of heel china hier rond loopt. eerst maar eens uit vinden hoe we aan ticktes voor boot komen. ik besluit om op een afgesproken plek met al onze bagage te blijven staan , en Deirdre gaat in de rij staan voor kaartjes .
gelukkig stond ze in de juiste rij , want het bleek dat de verschillende lokette ook verschillende kaartjes verkochten. ook duurte het niet al te lang , gelukkig maar omdat de zon zeer heet was minstens 28 graden en geen wind. en dan via een hele smalle poort naar een wacht ruimte , die helemaal vol gepropt staat met mensen gelukkig is dit overdekt.
de boot vertrekt elke 15 minuten .
als we dan eindlijk op het eilandje aan komen is het zoeken naar ons hotel. hier spreekt na genoeg niemand engels en ook lukt het Deirdre niet helemaal goed in het Chinees andere streek andere dialect.
er is echt heel veel toerisme op dit moment. na diverse malen vragen en door steeds weer door de zelfde tunnel gestuurt te worden, lopen we bijna wanhopig voor de 3x een hotel binnen , en hier is een heel aardig en vriendelijk meisje dat met het hotel belt en haar wordt uit gelegt waar het precies ligt. het was verstopt achter een klein en onogelijk restaurantje.
en het is nog maar amper 6 maanden open. gelukkig hebben we een super mooie kamer met douche ,als we alles hebben op geruimt en gedoucht hebben gaan we op pad om de boel te verkennen, overal staan kraampjes ( als bij ons met konnniginendag) maar ook wordt er overal eten opstraat gemaakt. wat vreselijk stinkt. we hebben honger en dorst . maar ja het eten wat we allemaal zagen was vis vlees wat er niet uitzag. uiteindelijk vinden we iets wat lijkt op een broodje gemaakt van een soort pannekoek mix met ei , wat ze open snijden en rouwkost tussen stopte.
nu nog thee. uit eindelijk vinden we een restaurantje met een mooie tuin echt koloniaalse stijl,waar wel lekkere thee drinken.
als we hier eenmaal relaxt zitten knappen we alle bij of en gaan terug naar het hotel. gelukkig vinden we het terug.
we slapen zeker 3 uur.
en dan moeten we natuurlijk weer eten. dus weer op pad , in middels is het donker. we besluiten om de andre kan op te gaan .het is nog steeds erg druk. het eiland is mooi verlicht en zien hele mooie en bijzondere grote koloniaale huizen staan. door de drukte is het allemaal wat moeilijk te zien.
we komen bij een restaurantje beetje italyaanse stijl. we eten hier een pizza. (we gaan op veilig willen niet ziek worden , daar nu pas aan ons echt reis doel gaan beginnen, de theeplantge's )
na het eten lopen we nog een stukje en vinden nog een hele mooie tuin waar we maar thee bestelde, helaas kregen we hier een zakje lipton thee en ze hadden er ook maar al suiker in gedaan zonder te vragen.
het werd echt bedtijd.
we beginnen het eilandje een beetje te snappen.
ik slaap helaas minder goed vannacht.
na een karig maar wel leuk geserveerd ( 2 sneedjes brood in de vorm van een hartje met ei en stukje tomaat en komkomer en thee van lipton.
daarna gaan we weer op pad en gaan nu de andere kant op.
het is nog vroeg en erg rustig en kunnen nu een beetje een indruk krijgen hoe mooi en rustig het eilandje is.
en dan gebeurt er iets bijzonders. we zien een hele oude man bij een huisje , hij heeft 1 voortand en een lang grijs baardje , er staan nog meer mensen bij hem , we zijn gefasineerd en lopen het trapje op naar het huisje .
het blijkt dat deze man hier woont en is een boek aan het schrijven over gulanyu. als hij ons ziet wil hij van alles van ons weten , maar ja ons chinees is niet optimaal . er is ook een chinees gezin waarvan de man ook heel goed engels kan en die vertaald steeds. ook moet we onze bevindinge/ en gevoel over het eilandje op schijven ( ik doe dan in het nederlands en Deirdre in het engels) .
daarna raakt Deirdre nog verder in gesprek met John de chinees die goed engels spreekt. wat blijkt hij heeft veel verstand van Teaware en weet hier in de weg naar fabrieken toe. ik zeg tegen Deirdre "zou het brutaal zijn om zijn E-mail te vragen. John geeft ons nog een adres van een vriend die een bijzonder thee huis heeft met teaware in Xiamen. wellicht kunnen we hier ook nog even naar toe. ze was hier blij om en dus weer een heel mooi contact er bij.
nog even wat rond gekeken en gedronken in een andere mooi tuin. dan is het ongeveer 12 uur en gaan onze spullen halen in het hotel om met de boot terug te keren naar Xiamen. we weten nu de weg terug naar de boot, maar ja zwaar bepakt valt het toch niet mee in de volle bloed hete zon. gelukkig gaat die allemaal heel erg voorspoedig.
als we met de taxi aan komen bij ons 5 sterren hotel Yeohwahotel worden we heel maal in de watte gelegd , onze bagage hoven we niet meer zelf te dragen ( wat een luxe zeg.)
we hebben op dekamer ook een bad supper zeg.
als we de kamer in hebben gericht gaan we het park verkennen .
er is een binnen zwembad, sauna , massage ( onze voeten hebben wel een massage verdient dus dat gaan we vanavond doen.) sport zaal en een hardloop route op het park.
morgen gaan we onze 3 reis genoten van het vliegveld halen. en dan kunne we echt aan onze thee reis beginnen donderdag.
tot de volgende keer

• 01 Mei 2012 - 21:36

Joop:

Wat maken jullie toch veel mee,wel leuk maar vermoeiend denk ik? Volgens mij kunnen jullie als je terug bent,wel een rust vakantie plannen? Groetjes Pap Mam XXX

• 02 Mei 2012 - 08:56

Frank:

het is geweldig leuk wat julli allemaal ondernemen nog heel veel plezier groetjes frank xxxx

• 02 Mei 2012 - 18:03

Crissi:

Leuk verhaal weer inderdaad! Ben benieuwd naar de foto's als je terug bent! Geniet ervan!
    PS. Gister had je een oproep gemist via Viber, dat was papa met mijn telefoon maar het was al laat bij jullie natuurlijk! Proberen het van de week wel een keer overdag! xx

• 04 Mei 2012 - 05:47

Hannie:

Het blijft leuk om te lezen :)
    Op naar het volgende verhaal !!!

Brigitte

Al van jongs af aan ben ik een enorme thee liefhebber. Omdat ik gezond leven van groot belang vind, vroeg ik me af of de diverse theesoorten die ik dronk wel zuiver en gezond waren. Daarom verdiepte ik me steeds meer in de vele soorten thee. Onderzoek leerde mij dat er eigenlijk maar een plant is waar thee van gemaakt wordt, de Camellia Sinensis (subtropische plant) en de Camellia Assamica (tropische plant). Wel heel bijzonder dus dat er van een plant zoveel verschillende theesoorten komen. Thee sommelier Op 11 april heb ik de opleiding theesommelier afgerond, en als afsluiting gaan we met de groep naar China provincie fijian, om daar zelf te gaan thee plukken. en in de praktijk daar ter plaatsen nog veel meer over thee te leren.

Actief sinds 16 April 2012