rustige dag , - Reisverslag uit Beijing, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu rustige dag , - Reisverslag uit Beijing, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu

rustige dag ,

Door: artoftea

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

29 April 2012 | China, Beijing

28-4
vandaag gaan we het rustig aan doen eerst een paar zaken regelen, zoals de was wegbrengen en naar het postkantoor zowel deirdre als ik gaan een pakketje naar huis sturen (met de boot dat is wel even ondrerweg) .
het postkanttoor blijkt in een hele grote drukke winkelstraat te liggen, waar ook de H&m en de Zara is en nog veel meer grote kentens . ook rijdt er een tram door.de bestrating is erg mooi met soort van hele grote marmeren tegels en sommige hebben een mooi relief afbeeldingen er in staan.
we hadden wat breekbaren spullen te versturen maar op het postkantoor werdt daar wel rekening met gehouden kregen extra papier en een bubbeltjes envalope en daarna ging het nog in doos , dus alles wordt veilig verstuurt, de comunicatie is hier toch wel eenigsinds lastig. maar uit eindleijk komt het goed en gaan de pakjes weg.
op de trugweg zien we wel een hele rare chinees staan , hij draagt een goud kleurig pak en ook een goudkleurig hoedje. hij heeft een hele lange dunne snor die tot op zijn borst hangt en onderaan zitten strikjes , zijn baart ziet er ook zo uit , en dan begint hij heel sierlijk te bewegen met zijn handen en streelt zijn snor en baart , heel bijzonder , heb er een klein filmpje van gemaakt .
intussen wordt het toch zolangzaam aan lunch tijd maar jij we willen toch nog het e.a doen ,dus besluiten we gestoomte broodjes met groente er in mee tenemen. en dit dan met een kop thee op onse kamer op te eten.
dan zoeken we de spullen bij ekaar en gaan op weg naar de metro om naar de opening van de tentoonstelling Chen Ke te gaan , die gehouden wordt in de toren van het overgebelven stukje stadsmuur. het was een erg druk daar het natuurlijk zaterdag is. op de metro kaart hadden we gekeken welk metrostation het dichtse bij was. toen we boven de grond kwamen snapte we er niets van . we hadden blijkbaar een inschatings fout gemaak. dus weer naar beneden en met de metro een halte terug. en weer naar boven , ondanks dat het laatste stukje muur toch echt wel groot en opvallend was zagen we het niet meteen , er bleeknog een groot lang gerekt park voor te liggen. Het ziet er allemaal zo anders uit dan toen we op de fiets langs reden. na de wandeling door het park zeker toch wel een kleine 2 km. komen we toch aan bij de toren . Intussen is de opening al in volle gang. de drankjes ect. staan klaar , maar we durven er niets van te pakken. dan zien we de manager die ons uitgenodig heeft . en steld ons voor aan de Chen Ke, en Deirdre zegt op haar allerbeste Chinees dat ze het een eer vind hem te mogen begroten en dat zijn werk bijzonder is. en Chen Ke zet een handtekening op onze uitnogings kaart.
daarna raken we aan de praat met een meisje van 22 die zegt kunst en frans te studeren, en als we het dan uiteindelijk over thee krijgen, zegt ze dat ze rijst thee heeft en het ons graag wil laten zien. we spreken af om zondag op de Maliandao elkaar te ontmoeten bij de C.F.K . ons plan was toch om naar deze bijzondere thee straat te gaan.
dan lopen we terug via het park , en zien we een heel mooi klein theehuisje . en natuurlijk is het dan onmiddelijk tijd om thee te drinken. het wordt leuk geservert op een tea trace met gaiwan van glas en kopje van glas. erg leuk. we raken aan de praat met de eigenaarse , ze vertelde net terug te zijn van een studie thee reis naar het gebied waar de Pu Erh thee gemaakt wordt. ook geeft ze ons tips waar er evt. fabrieken zijn voor Teaware ect. en wisselen we E-mail adres uit voor als we nog meer willen weten. en deze damen geeft aan dat ze het leuk vind als er contact blijft bestaan via de E-mail . zeker toen ze hoorde dat Deirdre van plan is om hier terug te komen om de taal te leren. Deirdre weer heir is en er zijn theelezingen of tea tastings dan mag ze daar mee naar toe.
wat gaat de tijd toch snel. het is bijna 19 uur en om 20 uur hebben we een afspraak met Moniek ( voor de chineese les die Deirdre wil gaan volgen ). eigenlijk wilde we eerst en Goshtstreet Hotpot gaan eten, het is inprincipe maar een metro halte verder, maar ja eer dat je het gevonden hebt en gegeten , dus besluiten we maar naar het metrostation te gaan waar we afgesproken hebben. nu zijn we natuurlijk te vroeg. en gaan even wat drinken. de wijk ziet er weer heel anders uit dan we tot nu toe gezien hebben. schoon en netjes ook de winkeltjes . waar we thee drinken hebben ze geen toilet ( dat is op heel veel plaatsen niet zo, er zijn dus echt heel veel openbare toileten waar wij liever geen gebruik van maken, maar ja soms heb je geen keus ). Deirdre ging naar het openbaar toilet. en ik zou op het hoekje wachten. nu was er een hele mooi zaak met tassen en koffers ik dacht loop even naar binnen om te kijken wat hier een merk koffer kost, de winkel juf ziet met en geeft aan dat de koffer voor 50 % korting weg mag ( maar was nog erg duur) ze heel me veel langer aan de praat als dat ik zou willen. en dan komt Deirdre helemaal in paniek binnen . ze was me kwijt, het bleek dat daar alleen een mannen toilet was. Ze zeg " ik dacht Brigitte is ontvoert , laat ik me 2 minuten alleen en dan ben je nergens te vinden. Maar gelukkig is dat neit zo en kunne we er beide hartelijk om lachen.
dan op naar het metrosttion om moniek te ontmoeten.
wat een leuk dame zeg die zeer enthosiat is over het leven in china ,haar intrrnationale school ,les geven enzo voort. ik krijg er bijna zin in om ook chinees te gaan leren.
ik heb hier dadelthee besteld, het was een zwarte thee met 3 grote dadels er in. super zoet maar wel lekker. na dat Deirdre helemaal op de hoogt is hoe het e.a werkt. nemen we afscheid en gaan met de tram een halte verder en komen dan om 22 uur aan in het nacht leven van Goststreet. wat een drukte zeg met overal heel veer van die rode chineers lampions tussen de bomen en zeer weel neon verlichting.
nu is het zoeken naar de Hotpot. maar zoals Moniek ons al verteld had is hier alles echt in het chinees en kunnen ze er na genoeg geen engels. er is dan ook niemand die ons begrijp. maar uiteindelijk vinden we iemand die snap wat we willen . en brengt ons naar binnen .
we komen in een mega eetschuur te recht, het een aaneenschakeling van kleinere ruimtes die allemaal veel te vol staan met tafels en stoelen. we worden helemaal naar achter in de zaak . de serveersters hebben allemaal een bijzondre rood jasje met schortje aan. en dan begint het . het tafel kleed wordt van de tafel gerukt, in het midden van de tafel zit een ronde. die er uit kan. er onder blijkt een grote gasbrander te zitten met een gasfles. we krijgen een kaart maar snappen niet goed wat de bedoeling is. uit eindelijk bestelen we wat later blijkt soort van bouillon 1 zeer pittige en 1 milde smaak. ook diverse groende , zoals witte kool bladeren komkomer, en soort van spinazie met hele lange stelen, tofu en lotus harten.
en als alles op tafel staat wordt er niet uitgelegt hoe het werkt. omdat we elkaar niet snappen. gelukkig zitten er aan de tafel naast ons mense die het begrijpen en leggen aan de ober uit dat hij het moet uitleggen.
het blijkt dat de groente in de soort van bouilon moeten stoppen. dus zoals de fondu , in tussen hebben we zeer ernestig de slappe lach samen,
maar het is wel lekker, dan blijkt onze brander steeds te ploffen en moeten we van tafel wisselen.
nog meer hilariteit. ook mochten we bij de buren iets proeven , god mag weten wat het was. dus een heel klein stukje geprobeert. veeeeeel te pitttig.
als we klaar zijn met eten gaan we terug naar de metro , maar die blijkt het niet meer te doen. dus dan maar met de taxi terug . en komen we weer aan bij onze hostel. en gaan naar bed en het is al weer 1 uur. tijd gaat snel als je lol hebt.

kortom het was nog niet echt een rustig dag
waneer de volgende blog komt weet ik niet. maandag ochtend vliegen we al om 6.55 naar Xiamen. helaas is he niet meer gelukt om een treinkaartje te regelen , china heeft ook vakantie dus veel te druk
gr. b

• 29 April 2012 - 09:59

Crissi :

Hoi Brigitte, wat een gedetailleerd verslag! Zo lijkt het net of we er allemaal bij zijn geweest :) Leuk!
    Geniet ervan en goeie reis naar Xiamen! xx