helaas een mistige dag - Reisverslag uit Anxi, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu helaas een mistige dag - Reisverslag uit Anxi, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu

helaas een mistige dag

Door: artoftea

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

07 Mei 2012 | China, Anxi

we zijn in de plaats Anxi waar we 2 nachten zullen blijven.
we gaan vandaag vroeg op pad , de chaufeur komt ons halen. om naar de tie guan yin plantage te gaan.
ten minsten dat is de bedoeling maar helaas was het een mistige dag en de tie guan yin plantage ligt hoog in de bergen. dus wordt het programma veranderd.
daar de communicatie moeilijk gaat met de chaufeur, hebben we een telefoon nr. van Moniek met haar hebben we dan ook regelmatig contact. het voorstel is om vandaag het museum te doen en morgen de plantage.
ook is de chaufeur erg stug en kortaf, maar later blijkt dat hij alleen maar erg baalde dat hij niet met ons kon comuniseren.
als eerst gaan we nu naar een thee museum van de familie weiyin , zij hebben al 9 generatie theeplantage's , we gaan eerst thee drinken om de confucha stijl. we krijgen 4 soorten verschillende tie guan yin thee te proeven, en dan gaan we naar het museum gedeelte waar het gehele theeproces van de tie guan yin thee wordt uitgelged. daan na is er tijd om de winkel rond te kijken en te kopen. ik zie een pracht tea tray met een confucha set, maar deze is helaas niet te koop. er zijn er maar een paar van gemaakt speciaal voor de familie Weiyin. dus pech, ik koop alleen thee. dan wil de chaufeur ons weer ergens naar toe brengen waar wij niet precies weten wat het is , en geven dus aan via moniek dat we toch wel erg graag naar de plantage willen, dit omdat de vooruitzichten voor morgen nog slechter zijn.
Moniek heeft intussen geregeld dat er 2 meisjes van het museum meegaan naar de plantage's ( een voor de taal en 1 voor de weg te wijzen , dus rijdt de chaufeur ons naar boven naar de berg. het is behoorlijk mistig maar we kunnen toch wel genoeg zien op de plantage, maar omdat het zo mistig is wrodt er niet geplukt omdat de theeblaadjes dan vochtig zijn. vanbelang voor een goede thee is dat de blaadje droog zijn als ze geplukt worden. maar Richard kan ons wel een hele boel vertellen over de theeplant en we ruken en ervaren toch wel thee, ook krijgen we een rond leiding door de fabriek , maar die is niet in werking omdat er niet geplukt is. wel krijgen we een confucha sessie .
De omgeving is erg mooi en op de terug weg naar beneden is het intussen zeer mistig geworden en het is best wel gevaarlijk maar het gaat helemaal goed, we stoppen nu een paar keer om foto's van deomgeving te maken.
De volgende dag gaan we de meisjes weer ophalen maar eerst moeten we aan de thee, ik vraag aan het meisje wat goed engels kan of het confuchaset wat ik zo mooi vind echt niet te koop is eerst wordt er gezegt van niet. maar dan komt ze naar ons toe en zegt jullie krijgen een speciale confucha seccie en je kunt het zet kopen, jullie moeten maar een keer langs komen om het te zien en te ervaren hoe je op deze manier thee drinkt.
dan gaan we naar de thee markt, waar de thee verhandeld wordt. een hele bijzondere belevenis. je mag ruiken en voelen . het is er erg druk en de thee wordt af en aan gevoerd. helaas kun je hier alleen maar hele grote zaken kopen.
kortom het is een mooi dag maar helaas nog geen thee geplukt

de dag erna gaan we naar het thee museum van Tentu theemuseum, dit was tot vorig jaar het grootste theemuseum van de wereld, ook hier eerst weer een thee sessie. en dan een rond leiding over de geschiedenis van det thee en het theeproces.
ook mogen we 3 thee ceremonis bij wonen. de eerst is een Koraanse thee sessie ,en robin wordt uitgnodig om naar voor te komen en met de sessie mee te doen , erg leuk .
daarna volgd te Japanse thee ceremonie en ik wordt nu gevraagt om naar voor te gaan. heel bijzonder om hier aan mee te doen, het valt niet mee. om heel serieus voor je te kijken maar ook schuin weg om dat het de bedoeling is dat ik precies doe wat de Japanse damen doet.
het is wel een raar gezicht volgens mij , want naast me zit een kleine tengere en sierlijke damen.
het publiek lacht regelmatig , maar ik wil niet om kijken omdat ik het serieus en goed wil doen.
Deirdre heeft het gefilmd en trees heeft foto's gemaakt , hopelijk zijn ze goed gelukt.
en dan volgde een chineese ceremonie. deze is ook weer heel mooi en indrukwekkend.
daar na gaan we nog naar buiten want ze hebben hier een prachtig overzicht van de vele vareteiten van de camellia sinensis sinensis .het is onvoorstelbaar dat er zo veel verschil zit in de plant in kleur, geur, grote en hardheid van het blad.

dan gaan we weer terug naar het hotel. want morgen moeten we vroeg op omdat we dan naar Wuysan vliegen . het vliegtuig vertrekt om 7.30 uit Xiamen het is een klein uurtje vliegen
als we daar aan kom kunnen we meteen onze koffer van de band halen en staat de chaufeur en gids Cindy klaar. Lai-Kwan( een studie genoot die deze reis heeft geregeld.maar zelf helaas niet mee kan omdat ze zwanger is).
ze vragen of we eerst naar het hotel willen of gelijk naar te thee tuin. we kiezen voor het laatse.
en zo zijn we om 9.15 uur al bij de thee tuinen. hier wordt de da gong pauw geplukt het is een Rocktea. en deze groeit in een beschermt natuur gebied. we komen een 3 dagen kaart. omdat we hier 5 dagen blijven.
het is intussen prachtig weer en er wordt volop geplukt. ook wij mogen even mee plukken , het is heel bijzonder om dit te mogen mee maken, ik geniet hier dan ook intens van. ook hier zien we verschillende variteiten van de theeplant. we maken volop foto's en filpmje. ook komen we in een stuk van het park wat niet voor toeristen is. dit omdat Cindy hier woont en de weg kent. ook hier krijgen we weer een confucha seesie. het mooie is dat Cindy zelf ook zeer veel van thee weet en een winkeldje heeft waar ze thee verkoopt. gelukkig zijn we precies op tijd hier want in wuyishan wordt maar 4 weken per jaar geplukt en thee geproduceerd. RIchard kan al onze vragen beantwoorden en hij krijg alle antwoorden op zijn vragen aan Cindy
dan is het lunch tijd , we lunchen op het park. daarna gaan we een hele stevige wandeling maken in de bergen in het park. we moeten via 888 treden naar boven. en het is zo'n 30 graden. dus het is een hele klim maar meer dan de mooite waart. het uitzicht is echt adembenemend. als we weer terug benenden komen gaan we naar het hotel, het blijkt dat de chaufeur ook de eigenaar van het hotel is en decontact persoon van Lai-Kwan. het is een heeeel simpel hotel en de kamer is best groot maar niet echt schoon. in de kopjes die op de kamer staan zit nog water. de douch is redelijk,
na het douchen gaan we uit eten bij family van Cindy die een restaurantje hebben. het ziet er allemaal een beetje viezig en plakkerig uit maar we mogen zelf kiezen uit een vitrien kast wat we willen eten, we kiezen voor tofu en de specaliteit van het huis. het is erg lekker. als we afmoeten rekenen hebben we voor 4 euro gegeten en gedroken pp. dus dat valt erg mee.
terug naar het hotel en slapen. om 8 uur staan we op. en om 9 rijden we naar de theefabriek, het is een van de grootste theeplantage's van Wuyshan. wat is dit een prachtige ervaring. we kunnen hier het gehele theeproces mee maken. Vader verteld vol trots over zijn fabriek en family geschiedens , Cindy vertaald het steeds. voormij is het soms lastig daar ze erg vlug engels praat met een behoorlijk acccent, maar goed dan legt een van de groep het wel aan mij uit. dan is natuurlijk tijd om een confucha te doen. we krijgen verse thee die net bewerkt is maar alleen nog de backing moet onder gaan , te proeven , dit is een sensatie voor je smaak papillen. in Nedeland zullen we deze variant nooit kunnen drinken , omdat de backing er voorzorgt dat de thee lange houdbaar is , maar hierdoor veranderd hij ook van smaak.en als klap op de vuurpijl mogen we een 30 jarige oude theeproeven, deze is echt prachtig en zoanders dan de hele verse
en dan worden we ook nog uitgenodigd om mee te luchen op de plantage.
echt een heerlijk maaltijd met bier en rijst wijn, deze heb ik maar niet genomen ben best wel moe en het is 30 graden.
na de lunch gaan we bij kleine theeboeren in het dorp kijken ,
ook hier moeten we steeds weer thee mee drinken,
heel bijzonder hoe gast vrij dat de mensen hier zijn.
daarna gaan we nog even naar de winkel van Cindy ook hier krijgen we thee te proeven. maar hier proeven we zwarte gerookte thee en chunmee .
ook allemaal weer even lekker.
dan is er nog even tijd om te schoppen.
daarna eten en blogen en naar bed.
tot de volgende keer.

• 07 Mei 2012 - 16:46

Hannie:

Ik hoop dat alle fotos en films gelukt zijn. Na al deze mooie verhalen wil ik ook wel beelden zien!! Het is allemaal echt geweldig!!

• 07 Mei 2012 - 19:55

Joop:

Jammer van de mist maar het is allemaal nog goed gekomen.Die flinke wandeling was wel vermoeiend zeker met die temperatuur daar? Jullie komen daar wel veel bijzondere en vriendelijke mensen tegen.Ben wel benieuwd naar de foto's en filmpjes.De reis begint nu wel op te schieten,maar wel een bijzondere ervaring
    die je niet had willen missen?
    Groetjes XXX

• 08 Mei 2012 - 07:32

Frank:

wat weer een geweldige ervaringen ben benieuwd naar de foto s deze reis zul je niet snel vergeten nog een paar dagen geniet er van xxx

• 09 Mei 2012 - 09:53

Crissi:

Wat maken jullie veel mee in één dag daar zeg! Erg leuk! Als je terug komt weet je echt helemaaaaal alles van thee! Geniet nog van de laatste dagen! xx

• 09 Mei 2012 - 20:58

Trudi:

he theemutsje wat maak jij veel mee zeg. Zal nog tegenvallen als je weer terug bent in het kikkerlandje.
    Ik wens je alvast een goed reis terug in ieder geval!
    Groetjes uit een druilerig Tilburg.