plein van de hemelse vreden en verboden stad - Reisverslag uit Beijing, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu plein van de hemelse vreden en verboden stad - Reisverslag uit Beijing, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu

plein van de hemelse vreden en verboden stad

Door: artoftea

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

28 April 2012 | China, Beijing

vandaag om 6 uur op gestaan om naar het Jingshan park te gaan omdat daar tai chi gedaan wordt , er was ons verteld dat het niet zo ver zou zijn dus te voet op weg na een ligt ontbijt op de kamer. maar het was toch veel verder dan we dachten. na een paar keer vragen kwamen we er toch. na dat we intree betaald hadden kwamen we in een prachtig groot park waar vele groepen dievere sporten deden , tia chi, cing cong, badminton , een vrouw die met een diabolo bezig was , en hele groepen die met een soort van veertje met een balletje er aan naar elkaar over schoppen. het valt me op dat voorla heel veel oude mensen in het park zijn en mee doen met de tai chi, maar ook een hele groep ouwetjes in een rolstoel zitten bij elkaar gezellig , dit is denk ik de nieuwe oplossing voor bij ons, iedereen uit de huizen en naar het park en samen sporten/bezig zijn.
op de terug weg naar de uitgang zien we een hele grote groep die dans les krijgen. super om te zien.
dan met de taxi terug en ontbijten en douchen en weer op pad naar het plein van de hemelse vreden, een hele bijzondere ervaring , vele culturen vredig met elkaar. deidre vertelt me de gehele geschiedenis van het plein.
op het plein lopen ook verschillende kleine kinderen rond de 2 jaar ze hebben allemaal een lange broek aan waar de midden naad van open is zodat ze kunnen passen waar ze staan, het is een vreemd gezicht die bloote billentjes er tussen uit steken .
dan steken we de weg over en komen bij de verboden stad. en dat we lang in de rij hebben gestaan voor een kaartje , kunne we naar binnen.
er is veel te zien maar eerst naar de zalen met de bijzondere ceramiek, ui tde ming en ching dynastie . dan gaan we alle paleis zalen af ,die in de verboden stad staan. en er was en marmeren pad waar over alleen de keizer mocht rijden , hij werdt dan voort getrokken door een olifant. er waren ook verschillende ruimtes voor de concubine's .
het is in de verboden stad er druk en luiddruchig. er is ook een park waar de drukte alleen maar toe neemt . eindleijk komen we aan het eind van de stad( je mag niet terug ) en gaan via de achter uit gaan weg. dan is er weer een grote weg met aan de overkant nog een park. ook hier kopen we een kaartje , want ik had gehoord dat daar een heel leuk theehuisje was waar congfucha wordt gedaan. en omdat we erg behoevte hadden aan thee en rust hebben we dit opgezocht. we hebben er heerlijk thee gedronken en veel geleerd ove rde congfucha.
in het park stonden ook veel echte holandse tulpen.
omdat we intussen ver van de far east hostel afzijn nemen we een taxi terug . rond 5 uur zijn we terug en nu de was ophalen en eten en op naar een taxi om naar de Zen meditatie bij het china culture center te gaan, helaas was het moeilijk om aan een taxi te komen die wist waar hetwas. uit eindelijk hadden we iemand die het met de kaart van bijing wel wilde proberen , helaas kon hij het niet lezen had zijn bril vergeten. dus hebben we hem gevraagd of hij wilde bellen met het center zodat ze het konden uitleggen. ook was er nog een file in de stad dus waren we 5 minuten te laat. maar goed we mochten toch meer doen . we gaan in alle stilte de zaal binnen doen onze schoenen uit en gaan zitten om het daarvoorbestemde matje . en kijken even naar de leeraar een pachtig karateresieke man met hele mooie blauwe ogen. ik luister naar wat hij op een hele rustige stem verteld wat we moeten doen. helaas is zijn engelse uitspraak niet echt optiemaal , waar door ik niet alles precies begrijp , maar daar ik in tilburg ook mediteer snap ik het wel. hij maak een mooi afwisseling in zit en loop meditatie , op het eind heeft hij een hele mooie wijheid , " kijk niet achter uit , kijk niet voor uit maar leef in het NU ".
maar nu moeten we weer naar huis en genieten er van dat een mede cursist ons uit de hutong begeleid, deze blijk erg afgelegen te liggen . we nemen een taxi en gaan als we terug komen meteen slapen , heerlijk gevoel met een leeg hooft slaap ik erg goed, zo goed dat ik ga snurken en deirdere wakker houdt. maar ze stoot me aan en ik draai me om en houdt op met snurken. om 5 uur loopt de weker af . en om 6 uur worden we op gehaald met een busje om naar de greet wall te gaan ( zo heet de chineese muur ) we komen er rond 10 uur aan ( we hebben een groep van ongeveer 30 personen) we gaan naar het stuk dat Jigshanling heet het is er gelukkig er rustig. er zijn geen grote groepen , wat geweldig om aande andere kant van de wereld op deze muur te lopen. we beginnen met trappen klimmen trap op en trap af soms trappen van 70% . zo komen we door 4 torens en het uit zicht wordt steeds mooier en mooier , en we praten samen over hoe het tocht mogelijk was om hier oorlog te voeren. er lopen steeds 2 dames mee die ons willen helpen met vanalles en nog wat. maar dat willen we niet. als we bij de 4 toren op het platform staan begint het steeds harder te waaien zodat we bij na niet over eind konden blijven staan en de dames adviesrden om terug te gaan. gezien de tijd was dit ook beter. om 14 uur uitelijk moesten we terug zijn als we ook nog wilde lunchen. als we bijna beneden zij gaan we even zitten om nog te genieten , en dan beginnen de dames hun koop waar te laten zien. Deirdre maakt er een heel spel van afdingen van en koopt uit eindelij 2 kleine dingen en ik koop wat kaarten. dan zeggen ze we gaan weer andere mensen helpen, ( de buit was binnen). wij lopen wer verder terug naar benenden , en raken aan de praat met een chinese man die met 2 familly's aan het wandelen waren. we vragen bij een afslag wat de weg naar benenden is, en lopen met hun verder. maar dan herkennen we het niet meer en lpen terug maar twijfel twijfel twijfel. gelukkig is er damen die eenkaart heeft en zegt dat het die we al op waren gegaan goed was , we kwamen inderdaad goed uit maar was wel wat om , maar goed we hebben zo wel eenextra stukje van de muur gehad. als we beneden komen hebben we nog 1 uur tijd om te lunchen aan onze tafel zitten ook Johnatan en Ilda ( engels man met een brazilianse vrouw ) hebben een leuk gesprek , en in de bus zitten we toevallig ook samen op de achter bank en we hebben de hele terug weg een supper leuk , gezellig en intersant gesprek gehad Ilda heeft in londen een resaturant dat heeft de Rio bar ( wellicht de volgedne besemming Ha HA ) na een lange rit van 4 en half uur komen we terug en gaan douchen dat was hard nodig en dan opad naar ons stam cafe om te eten en te schrijven en te bloggen. in tussen is het hier 23.30 en supper gezellig. dus nog even wat drinken en dan naar bed. morgen staat er niet veel op het programma .
tot de volgende keer PS let niet op de schrijf fouten aub.

• 27 April 2012 - 18:13

Inge Jochems:

Hey Brigitte,

Je houdt ons zeer nauwkeurig op de hoogte van jllie avonturen. Jullie hebben al veel gezien zeg! Erg leuk om te lezen wat jullie meemaken! Hoe gaat het met je, geen klachten meer gehad? Hopelijk blijf je klachtenvrij!
    Het is nu bij jou ongeveer 1.10 uur denk ik. Hier 20.10 uur. Wij genieten nog even van de avond, en jij alvast welterusten.
    Tot de volgende keer.

Groetjes Inge. Thijs staat nu bij mij, is erg geïnteresseerd in waar je bent, dus ook de groetjes van hem!

• 27 April 2012 - 19:13

Annemie Jacobs:

we volgen je op de voet, willen in het najaar ook naar china, heerlijk dat avontuurlijke! En, nee we letten niet op de taalfouten. Blijf lekker schrijven en geniet, groetjes cees en annemie

• 27 April 2012 - 19:44

Ada:

Heerlijk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Als je je verslag leest lijkt het wel of je al heel lang daar bent zoveel heb je al gezien en meegemaakt. Ga lekker nog meer genieten. Ik kan niet wachten om te lezen wat je nog meer gaat doen.

• 28 April 2012 - 03:00

Brigitte Van Schooten:

dank voor jullie leuke reacties

helaas lukt het niet om er foto's bij te plaatsen, de computer zegt dat er geen foto's in mijn camera zitten ,
    maar er staan echt wel kaai veel foto's omp mijn samsong noot ( waarschijnlijk herkent hij het niet

• 28 April 2012 - 15:15

Crissi :

Weer leuk om te lezen! Je houdt ons inderdaad goed op de hoogte! :)
    Morgen een dagje rustig aan begrijp ik? Geniet van alles daar!
    xx