9 miljoen bicycels in beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu 9 miljoen bicycels in beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Brigitte Schooten - WaarBenJij.nu

9 miljoen bicycels in beijing

Door: artoftea

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

25 April 2012 | China, Beijing

vannacht heeft het freselijk gestormd ( lijkt nederland wel)
maar om 9 uur uur was het droog en zonnig met een frisse wind.
we wachten buiten de hostel op Inge onze gids van vandaag. ze woont nu 4 jaar in Beijng en organiseerd wandel en fiets tochten maar schrijft ook reisboeken ove china. Van uit het Far east hostel gaan we met de taxi naar de fietsen verhuur. waar Ingen ons eerst uit legt waar we op moeten letten in het verkeer. belangrijk is dat je als fietser aan de onder kant van de hierarchy staat. en rechts gaat altijd voor dus op kruispunten is dat lastig, al staat het stoplicht net op rood maar de auto van recht rijd door heeft deze toch nog voorrang. maar goed als je het eenmaal weet dan valt het best wel mee. we fitesen eerst naar een hutong waar vroeger de keizers woonden . het is hierdan ook een stuk schoner en geordender als in onze hutong. aan de bovenkant van de gevel kun je zien wat voor stattis de famillie had, er stekken dan 2 , 4,6,8 of 16 balken die versieert zijn uit de geve. , hoe meer balken en meer versiert hoe meer statis ze hebben. als we daarna de straat oversteken komen we gelijk in een hele andere wereld , van vervallen hoogbouw, daarna gaan we over een markt markt. met kippen in een kooi maar ook veel fruit en groeten die er wel mooi uitzien. ook vekopen ze er mobiele telfoons. de grond was een en al drek, dit nog van gisteren omdat het de hele dag geregend had.
daarna zijn we naar de oude ambasadewijk gefiets, Inge verteld heel veel over de geschiedens.
dan komen we daarna in het central bisnesdistrict. met heelveel grote zeer moderne gebouwen waaronder het beroemde gebouw dat door van Rem coolhaas is ontworpen, een deel was na de opening ongeveer 2008 gelijk afgebrant en is nu weer bijna gerenoverd.
Wat mij opvalt is de de fiets bannen er breed zijn en de 9 miljon bicykels van Katy zijn nergens te vinden. ondanks dat het natuurlijk wel druk is op de weg valt het alles mee.
uiteindlijk wordt het tijd om te lunchen , dit doen we bij een typiche chinees restaurant ,we zitten op de binnen plaats in de zon onder de bomen. en vermakenons prima . Deirdre raakt ingesprek met Inge over het feit dat ze 3 maanden in Beijing chinees wil gaan studeren . nu blijkt dat een vriendin hier les in geeft. en er wordt gelijk contact gezocht en een afspraak gemaakt voor zaterdag avond. als we verder fiesen schijnd nog steeds de zon maar de wind is fris.
nu gaan we naar de nieuwe ambasadewijk , een groot verschil met de oude wijk, dan komen we bij de oude laatste stuk overgebelven stadsmuur. in de wachttoren wrod op dit moment een nieuwe tentoonstelling voorbereid van een beroemde chineese schilder Chen Ke , na een leuk gesprek worden we uitgenodige voor de opening van as.zaterdag, dat is natuurlijkwel heelbijzonder om mee te maken , dus gaan we het inplanne om zterdag hier naar toe te gaan. en weer op de fiets naar het grootste theater in de vorm van een ei , het is helmaal van glas gemaakt. met een grote vijver er om heen waar allemaal spiegels op de bodum liggen en als dat s'avonds verlicht is, dan moet dat een prachtig gezicht zijn.
en weer verder. nu gaan we tussen het plein van de hemelse vrede en de verboden stad , als Inge hier een foto van ons wil maken worden we weg gestuurd je mag er niet stilstaan, we stonden dan ook wel op de fietsbaan maar die is zo inmens breed dat het wel kan maar ja de politie stuurde ons weg, in op naar het laaste deel van de route ( morgen doen we zelf deze 2 )
nu op naar de fietsen verhuur. als de fietsen zijn in gelverd is het intussen spitstijd voor het verkeer. dus een taxi gaat niet lukken. dan maar ben de bus , dit is ook weer een hele ervaring. we zijn ne t haringen in een ton. Inge begeleid ons helemaal naar ons hostel.we bedanken haar voor deze mooie leerzamen en indrukwekende dag. nu even naar onze kamer om de was op te halen en af te gaan leveren de wasserij. en dan gaan we Naar Alice , haar man organiseerd ook hiking naar de Greet Wall zoals ze de chineese muur eigenlijk heet we boeken voor vrijdag.
morgen staan we vroeg op en gaan dan vroeg naar hetpark bij het plein van de hemelse vrede omdat daar tai si wordt gedaan vandaar uit gelijk naar plein van de hemelse vrede en de verboden stad. en savonds gaan we medidteren in een zen center. dus weer een vol programma .
wat vind ik het leuk om dit gelijk met jullie te delen. de volgende keer zal ik mijn stekker van mijn toestel meenemen en probren foto's er bij te plaatsen.
tot de volgende keer.

• 25 April 2012 - 14:39

Hannie Wolbert:

Hi brigitte
    Leuk verslag!!! Probeer ook nog naar t theater te gaan. De acrobatiek voorstellingen zijn zo ontzettend indrukwekkend!! Echt de moeite waard.
    Veel plezier en tot het volgende verslag

• 25 April 2012 - 14:48

Crissi :

Hee Brigitte!
    Leuk om te lezen en zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen daar! Zo te zien hoeven jullie je geen moment te vervelen en hebben jullie een druk programma! Geniet ervan!
    X

• 25 April 2012 - 16:47

Steffi:

Je maakt een hoop mee zo te lezen, leuk! En heel goed dat je vegetarisch bent geworden ;-) hihi!

Veel plezier nog!

xxx

• 25 April 2012 - 17:59

Wilma:

Heel leuk om wat van de sfeer mee te krijgen. De hektiek van zon wonderlijke stad

• 25 April 2012 - 18:16

Joop:

Vul hier je reactie in...

• 25 April 2012 - 18:35

Joop :

Je bent zeker wel blij dat je deze week extra er bij hebt geboekt. een geweldige ervaring,die kans krijg je misschien nooit meer? Veel plezier nog.

• 26 April 2012 - 13:16

Henrieta :

hoi Brigitt,
    ik geniet nu al van al jouw verhalen, kan niet wachten om foto's te zien, maar dat duurt nog wel even...
    heel veel plezier met alles wat je ziet en doet, en we wqchten op het volgende verhaal.
    groetjes !!!!

• 27 April 2012 - 13:50

Trudi:

goh meid wat een ervaringen allemaal. je kijkt volgens mij je ogen uit daar.
    ben heeel benieuwd wat de verboden stad te verbergen heeft .....
    groetjes

• 27 April 2012 - 15:28

Brigitte Van Schooten:

hoi allemaal

terwijl ik het bovenstaande verslag aan het typen was , had deirdre een waterpijp met appelsmaak geregeld, ik had verteld dat ik dat nog nooit gedaan en het me wel bijzonder leek om een keer mee te maken. , dus had ze het maar gelijk geregeld .
    was wel heel gezellig om zo samen te doen, maar 1x is echt genoeg voor mij .

Brigitte

Al van jongs af aan ben ik een enorme thee liefhebber. Omdat ik gezond leven van groot belang vind, vroeg ik me af of de diverse theesoorten die ik dronk wel zuiver en gezond waren. Daarom verdiepte ik me steeds meer in de vele soorten thee. Onderzoek leerde mij dat er eigenlijk maar een plant is waar thee van gemaakt wordt, de Camellia Sinensis (subtropische plant) en de Camellia Assamica (tropische plant). Wel heel bijzonder dus dat er van een plant zoveel verschillende theesoorten komen. Thee sommelier Op 11 april heb ik de opleiding theesommelier afgerond, en als afsluiting gaan we met de groep naar China provincie fijian, om daar zelf te gaan thee plukken. en in de praktijk daar ter plaatsen nog veel meer over thee te leren.

Actief sinds 16 April 2012